ספירולינה – מזון העל שאתם צריכים לצרוך

ספירולינה

ספירולינה היא אצה כחולה־ירוקה הגדלה במים מתוקים וחמים. היא עשירה בחלבונים, בוויטמינים, במינרלים, בקרוטנואידים (פיגמנטים אורגניים) ובנוגדי חמצון שמגינים על תאי הגוף מפני נזקים. מלבד ויטמינים מזינים כמו B ו־E הספירולינה מכילה גם מינרלים חשובים ובריאים כמו מנגן, אבץ, נחושת, ברזל וסלניום וכן חומצות שומן חיוניות. צריכה קבועה של ספירולינה מחזקת את המערכת החיסונית, מגינה על הגוף מפני אלרגיות ומונעת התפתחות של מחלות נגיפיות וזיהומיות ואף תאים סרטניים. 

לפני שצורכים ספירולינה, חשוב לזכור שככל האצות גם היא עלולה לספוח בתהליך הצמיחה מתכות וחומרים רעילים המצויים בסביבת המחייה שלה. ולכן חשוב מאוד לקנות ספירולינה מיצרנים מהימנים שקיבלו אישור לייצור ספירולינה ולשיווקה ממוסדות בריאות מוכרים. רוצים לדעת עוד על הספירולינה וליהנות מתכונות העל שלה? בואו נבדוק למה כדאי לצרוך מזונות על בכלל וספירולינה בפרט ואילו מינוני צריכה של ספירולינה מועילים לבריאותנו.

כוחות העל של מזונות העל

המונח 'מזונות־על' או 'סופרפודס' הוא מונח חדש יחסית, וייתכן מאוד שהוטבע במודעות שלנו כאמצעי שיווקי ותו לו. עם זאת, אין להתווכח עם הערכים התזונתיים המשמעותיים שגלומים במזונות הללו. מזונות על מכילים ערכים תזונתיים מרביים ולעומת זאת ערכים קלוריים מזעריים. מדובר במזונות העשירים מאוד בוויטמינים, במינרלים ובנוגדי חמצון, ובדיוק מהסיבה הזו גם ספירולינה נכללת בקטגוריית מזונות העל. מרבית מזונות העל הם מזונות צמחיים, ואין בכך פלא. הטבע תמיד היה ותמיד יהיה מקור התזונה החשוב ביותר שלנו, ומאכלים טבעיים מן הצומח תמיד יספקו לנו את כל צורכי הגוף והנפש. 

מזונות על מספקים לגוף כמויות משמעותיות של חומרים מזינים כמו מינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון. נוגדי החמצון במזונות העל עוזרים לנטרל רדיקלים חופשיים שחודרים לתאי הגוף ועלולים לזרוע בהם הרס ולחולל מחלות קשות כמו מחלות לב, סרטן, דלקות, מחלות בדרכי הנשימה, מחלות נירולוגיות שונות ועוד. עם זאת, חשוב לזכור שמזונות על כשלעצמם אינם מרפאים מחלות. הם אומנם נושאים ערך תזונתי ובריאותי רב לאין שיעור אך יש לצרוך אותם בקביעות כדי לחזק את הגוף ולא כדי לרפא מחלה כזאת או אחרת. צריכת מזונות על מצוינת לשמירה על גוף חזק ובריא, אך רק אם הם נכללים בתפריט יומי מאוזן שמספק לגוף את כל צורכו. כללו של דבר – רוצים לסייע לגוף להחלים ממחלה או לשמור על הבריאות? שלבו בתפריט היומי מזונות על כמו ספירולינה וודאו שהתפריט מאוזן ומספק. 

ספירולינה כמזון על

הינה כמה מהממצאים החשובים ביותר על יתרונותיה של הספירולינה לבריאות הגוף. חשוב לזכור שחקר הספירולינה עודו נמשך, והממצאים המוצגים כאן הם לא יותר מממצאי ביניים. אם אתם רוצים לשמור על גוף בריא, חזק ואיתן, הקפידו על תזונה מאוזנת ואל תסתמכו רק על צריכת ספירולינה או כל תוסף תזונה אחר לשם כך.  

תמיכה במערכת החיסונית של הגוף

אז אם במזונות על עסקינן, ספירולינה היא מזון על יוצא מגדר הרגיל. למה? כיוון שהיא תומכת במערכת החיסונית של הגוף ומווסתת אותה. המערכת החיסונית שלנו היא שומרת הסף של גופנו, ותפקידה הוא למנוע כניסה של זיהומים, נגיפים, חיידקים ורדיקלים חופשיים לגוף. מחקרים מצביעים על כך שספירולינה מסייעת לגוף להגביר ייצור של נוגדנים, שהם חלבונים שתפקידם להילחם בזיהומים ובתאים זרים, ובכך היא מסייעת למנוע זיהומים ומחלות קשות כמו סרטן. 

תוספת חלבונים לגוף

רוצים להוסיף חלבונים לתזונה היומית ולחזק את שרירי הגוף? ספירולינה היא מקור עשיר לחלבונים בהיותה עשויה ברובה מחומצות אמינו. כדי ליהנות מתוספת החלבונים לגוף כדאי לצרוך בהתמדה ספירולינה ולשלב בתזונה היומית מזונות עשירים בחלבונים כמו אגוזים, קטניות, דגנים ובשר. 

התמודדות מיטבית עם אלרגיות

סובלים מאלרגיות? ספירולינה מסייעת לייצור נוגדנים בגוף ויכולה להגן על הגוף מפני תגובות אלרגיות קיצוניות. נראה שהיא עוצרת את שחרור ההיסטמינים בגוף. ההיסטמינים הם תרכובות אורגניות שהגוף מייצר כשמתחוללת בו תגובה אלרגית. הם באים לידי ביטוי בנזלת, בדמעות, בנפיחוּת ובהתעטשויות מרובות. ספירולינה מונעת ייצור היסטמינים ומפחיתה תסמיני אלרגייה. עם זאת, עדיין לא ברור אם בכוחה למנוע את התגובה האלרגית לחלוטין. נראה שגם במקרה זה יש חשיבות רבה לצריכה יומית של ספירולינה בד בבד להקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת.  

מיגור נזקי האנטיביוטיקה

אף שהאנטיביוטיקה מסייעת לריפוי דלקות וזיהומים בגוף, בתהליך הריפוי היא הורגת גם את החיידקים הידידותיים המצויים בגוף ונחוצים לעבודתו התקינה. רופאים ממליצים בדרך כלל לצרוך פרוביוטיקה בד בבד לנטילת אנטיביוטיקה ובכך להוסיף באופן מלאכותי את החיידקים הידידותיים לגוף. מחקרים מלמדים שספירולינה מעודדת צמיחה של חיידקים ידידותיים מסוג לקטובצילוס אסידופילוס, ולכן כדאי להקפיד על צריכתה גם במשך הטיפול האנטיביוטי וגם לאחריו. 

ריפוי דלקות ומניעת מחלות

מחקרים מלמדים שספירולינה יכולה לרפא דלקות זיהומיות ולסייע בחיזוק הגוף בתהליך הריפוי ממחלות ממושכות. נראה שהיא מיטיבה עם הגוף ומסייעת לו להחלים משפעת, תורמת למיגור חיידקים כמו חיידק ההרפס, ממגרת תאים סרטניים, מגינה על הכבד מפני אי־ספיקת כבד ואף מפחיתה את הסיכון למחלות עיניים ניווניות. זכרו שמדובר במחקרים שעדיין נמשכים ויש להמתין לתוצאות נוספות. אף על פי כן אפשר לזהות מגמות ריפוי חיוביות בנטילה קבועה ויום־יומית של ספירולינה, והדברים מעודדים בהחלט.

איך כדאי לצרוך ספירולינה?

יש כמה דרכים לצרוך ספירולינה. אפשר לצרוך אותה כעלים – או כפתיתים – מיובשים או כתושים לאבקה ואפשר לצרוך אותה בהקפאה או בטבליות לבליעה. יצרנים רבים מגדלים ספירולינה במעבדה ומעבדים אותה לצורך שיווק מסיבי ברחבי העולם. יש מינים רבים של ספירולינה והמבוקשים ביותר הם המינים המתורבתים – ספירולינה מקסימה המתורבתת במקסיקו, וספירולינה פלטנסיס המתורבתת בקליפורניה. אפשר ליטול טבליות ספירולינה מדי יום ואפשר להכין שייקים ומשקאות בריאות מאבקת ספירלינה ייעודית. אפשר להשתמש בספירולינה קפואה בבישול ולהוסיפה למרקים, לסלטים או לתבשילים אחרים, אך כדאי להמעיט בבישול הספירולינה כדי לא לפגוע בסגולותיה הבריאותיות הרבות. 

כדי ליהנות משלל יתרונותיה של הספירולינה ולקבל ממנה את מלוא התועלת יש לצרוך אותה מדי יום ביומו. המינון הסטנדרטי והמומלץ למבוגרים הוא בין 4 ל־6 טבליות המכילות 500 מ"ג ספירולינה בכל טבליה, אך חיוני להיוועץ ברופא המטפל לפני תחילת הטיפול. עדיין אין מספיק מידע בנוגע למינון המומלץ לילדים ולכן חשוב להתייעץ עם רופא הילדים לפני תחילת הטיפול. עם זאת, אפשר להגיש לילדים מדי פעם תבשילים המכילים ספירולינה כדי שיתוודעו אליה ויתרגלו למרקמה ולטעמה.

אמצעי זהירות בצריכת ספירולינה

אם אתם נוטלים תרופות בקביעות, מוטב שתתייעצו עם הרופא המטפל לפני שתתחילו ליטול תוספי תזונה בכלל וספירולינה בפרט, וזאת כדי להימנע מתופעות לוואי שעלולות להתחולל בשל אינטראקציה עם התרופות. באופן כללי ספירולינה היא מוצר בטוח למדי גם במינונים גבוהים, אולם היא עלולה לפגוע בפעילותן של תרופות מסוימות בגוף, ובפרט כאלה המדכאות את המערכת החיסונית, והיא יכולה אף להכיל מתכות או חומרים רעילים אחרים שנספגו בה בתהליך הצמיחה. ילדים מתחת לגיל 18, אנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות או אוטואימוניות ונשים בהיריון או מניקות צריכים לקבל ייעוץ רפואי בטרם הוספת ספירולינה לתפריט היומי.  

תרופת הפלא של הטבע

אף על פי שהמחקרים המדעיים העוסקים בספירולינה ובתכונות המרפא שלה, עודם באיבּם, אין ספק שספירולינה היא תרופת פלא של ממש. ואם משתמשים בה בשׂוּם שכל וכתוספת לתפריט יומי מאוזן ובריא, אפשר ליהנות מיתרונותיה לבריאות הגוף. ספירולינה עשירה בוויטמינים ובמינרלים, היא מונעת זיהומים ודלקות, מסייעת במלחמה בסרטן, מאזנת את לחץ הדם, מפחיתה תסמיני אלרגייה, יעילה בטיפול באנמיה, מחזקת את השרירים, מווסתת את רמת הסוכר בדם, ובאופן כללי היא בריאה להפליא. ייתכן מאוד שספירולינה היא אחת ממזונות העל שבאמת ראויה לתואר המכובד 'מזון־על'. רוצים ליהנות מעושרה של הספירולינה ומתרומתה המשמעותית לחיזוק הגוף ולבריאותו? דברו עם רופא המשפחה שלכם והוסיפו לחייכם את הפלא הירוק והנפלא הזה. למידע בנושא פרוביוטיקה