שמן קוקוס או לברוח ולשכב תחת עץ הקוקוס?

שמן קוקוס

תדמיינו לכם את הסיטואציה הבאה – אתם בחופשה באחד החופים היפים בעולם, תחת עץ קוקוס מקסים, ותוהים לעצמכם האם לצרוך שמן קוקוס, האם זה יעזור לבריאותכם או שמא יעשה בדיוק ההפך?

בשורות הבאות תמצאו עובדות מדעיות וסקירות של מחקרים עדכניים בתחום, הם יעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת לעבר עתיד בריא יותר.

מה בריא בשמן קוקוס?

שמן קוקוס מובא כתחליף לשמנים צמחיים בלתי רוויים כגון שמן קנולה, חמניות, תירס וסויה. הוא זה המכיל את המספר הנמוך ביותר של קשרים כפולים ומכאן עמיד מאוד כנגד תופעת החמצון. בשל חומצות השומן הרוויות באורך בינוני המצויות בו מייחסים לו יכולת לשיפור יכולות קוגנטיביות, תחושת שובע משופרת (ביחס לשמנים אחרים) ואף הפחתת איבוד ודלדול עצם במחלת האוסטאופורוזיס (מחקר שהתבצע בבעלי חיים).

המצודדים בשמן הקוקוס מציינים את סגולותיו הרבות בכל הנוגע לירידה במשקל (מחקר ללא קבוצת ביקורת, שבדק 20 גברים ממוצא מלזי ומצא כי הייתה אצלם ירידה בהיקף המותניים) ואף לירידה בכמות השומן הבטני. חלק מהמחקרים שנעשו בנושא מצאו ירידה בכמות הכולסטרול "הרע" (LDL) כתוצאה מצריכה מבוקרת של השמן.

מה חושבים על שמן קוקוס

זוהי האסוציאציה שעולה למשמע השם קוקוס..אך האם זה כך במציאות???

מחקר שבדק עכברי מעבדה במשך 45 ימים מצא כי צריכת השמן בקרב העכברים הובילה לירידה בכולסטרול, בשומנים בדם, ב-LDL יחד עם עלייה ב-HDL, אך הדרך למחקר אורך על בני אדם עוד רחוקה.

מה לא בריא בשמן קוקוס?

שמן קוקוס הוא שמן בעל אחוז גבוה יחסית של שומן רווי (86 אחוזים של חומצות שומן רוויות) ועקב כך ממליץ ארגון הבריאות העולמי, איגוד הלב האמריקאי, מנהל המזון והתרופות האמריקאי ועוד גופים רבים לצמצם או להימנע מצריכתו של השמן.

בקצרה – חומצות שומן רוויות ידועות כמזיקות ללב האדם. מנגד, חומצות שומן שאינן רוויות כמו אומגה 3 ו-6 נחשבות לבריאות הרבה יותר ואף תורמות להורדת רמת הכולסטרול.

 

יש לציין שלא כל שמני הקוקוס מופקים בצורה זהה וחלקם אף עוברים תהליך הידורגנציה שאכן מוביל לתוצר שעלול לסכן את הבריאות. חשוב מאוד לדעת שחלק מהמחקרים שבדקו את השפעותיו של שמן הקוקוס אכן בדקו שמן שעבר תהליך שכזה ולא שמן קוקוס בכבישה קרה, ולכן בדקו היטב את סוג השמן אותו אתם עתידים לצרוך.

 

דרך טובה לבדוק אם שמן הקוקוס עבר תהליך של כבישה קרה היא בדיקה של הטמפרטורה בה השמן הופך לנוזל. אם השמן אינו הופך לנוזל בטמפרטורה של מעל ל-24 מעלות אז כנראה והוא עבר תהליך הידרוגנציה ולכן כדאי להימנע ממנו. עוד דרך טובה לוודא שאכן מדובר על שמן בכבישה קרה היא קניית מוצר עם תו תקן אורגני, אלה עוברים תהליך בקרה קפדני יותר.

 

8 מחקרים קליניים שנסקרו והשוו בין צריכת שמן קוקוס לבין שמנים אחרים המופקים מן הצומח ואינם רווים הובילו את החוקרים למסקנה כי השמן דווקא מעלה את רמות הכולסטרול בגוף האדם, גם את הכולסטרול הטוב וגם את הרע.

קצת עובדות על שמן קוקוס

את שמו הטוב קיבל שמן הקוקוס בזכות מחקרים על אוכלוסיה מקומית באינדונזיה, הודו והפיליפינים, המדינות בהן מופק רוב שמן הקוקוס בעולם. כמובן שלאוכלוסיה זו הרכב תזונה ייחודי ואורח חיים שונה מזה המערבי ולכן חייבים להתייחס לכך בערבון מוגבל ולהמשיך ולבצע מחקרי אוכלוסייה רחבים יותר ובאזורים שונים.

על אף היותו בעל אחוזים גבוהים מאוד של שומן רווי זכה השמן לדעה הרווחת כי הוא בריא, מדוע?

הסיבה נעוצה בהרכב שרשראות (או זנבות השומן) השומן הבינוניות שלו (אלה המכילות 8 – 12 אטומי פחמן). חומצת שומן בינונית עתידה להיספג ישירות בכבד (כלומר מבלה זמן קצר יותר בזרם הדם מאשר השרשרת הארוכה) לעומת שרשראות ארוכות הנספגות דרך מערכת הלימפה בגוף. אך אם בזנבות עסקינן – אליה וקוץ בה – הרכבה של חומצת השומן בשמן הקוקוס נשען בעיקר על חומצה לאורית לה 12 אטומי פחמן, וזו עוברת תהליך פירוק הדומה לזה שעוברת חומצה ארוכה.

עמותת התזונאים האמריקאית קובעת כי אין להשתמש בשמן קוקוס כתחליף ראוי לשומן צמחי בלתי רווי וכי אין להמליץ עליו כמוצר התורם למלחמה במחלות כלי דם ולב.

 

אמ;לק – ארוך מדי לא קראתי

אז אם אתם ממש חסרי סבלנות וקצרי רוח לדעת מה יתרונותיו וחסרונותיו של שמן הקוקוס זוהי תמצית הדברים:

שמן קוקוס נחשב לבריא עקב הרכב חומצות השומן הבינוניות שלו, האמורות להתפרק בכבד מבלי לנוע בזרם הדם, אך ניתוח מעמיק של הרכב השמן מצא כי הוא מעל ל-50% מהחומצות הן בעלות 12 אטומי פחמן ולכן אין לשוות לו את הסגולות שיש לשרשראות פחמן בינוניות.

שמן קוקוס מכיל 86% אחוזים של שומן רווי, לגביו ישנה הסכמה רבה בעולם הבריאות בדבר הסיכונים שלו לפגיעה בלב ולהעלאת הסיכון למחלות כלי דם.

המחקרים שמצודדים בצריכת השמן נעשו על אוכלוסיות במדינות בעלות אורח חיים השונה משמעותית מזה הקיים בעולם המערבי, חלקם בוצעו על אוכלוסית מחקר מצומצת מאוד וללא קבוצות ביקורת.

לפני שאתם משנים את הרגלי הדיאטה ואת השמן איתו אתם משתמשים כדאי שתחכו למחקרי אורך נוספים ולמטא אנליזות נרחבות בתחום.

ככלל, נסו להימנע מחימום של שמן קוקוס או כל שמן אחר מאחר ואינם יציבים במאת האחוזים. אם באפשרותכם למצוא תחליף לשימוש בשמן כמו אידוי במים וכד' אז רצוי לבחור בחלופה.

אם החלטתם לרכוש שמן קוקוס אז כדאי מאוד לבחור בשמן שעבר תהליך של כבישה קרה ולא הידרוגנציה, ויש לוודא כי הוא הופך לנוזל בטמפרטורה שמעל 24 מעלות צלסיוס.