הכול אודות מגנזיום

מגנזיום

מגנזיום הוא אחד המינרלים החיוניים לתהליכי הגוף השונים ובפרט לתהליכי חילוף החומרים ולסינתזה של חומצות גרעין וחלבונים בתאים. ועם זאת, על אף חיוניותו הרבה של המגנזיום לעבודת גוף מיטבית, חוסר במגנזיום הוא מצב שכיח למדי בעולמנו ובעיקר בעולם המערבי. איך נדע שיש לנו חוסר במגנזיום? ובכן, אם אנחנו מרגישים הפרעות בקצב פעימות הלב, דפיקות לב מואצות, אם אנחנו סובלים מהפרעות במחזור הדם, מהתכווצויות ועוויתות שרירים וכן מעצבנות, מתחים וחרדות, ייתכן מאוד שחסר לנו מגנזיום בגוף. נוסף על כך אם אנחנו לא אוכלים די עלים ירוקים, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, אנחנו יכולים להיות בטוחים שהמגנזיום חסר בגופנו. 

מרביתנו נרגיש טוב יותר אם נצרוך מזונות העשירים במגנזיום ונעלה את שיעורי המגנזיום בגופנו. מחקרים מראים שמגנזיום מגן על הגוף מפני שורה ארוכה של מחלות מסכנות חיים כמו מחלות לב, מחלות דם וסוכרת. מגנזיום גם מפחית את הסיכון להיווצרות שברים בעצמות, מגן על הגוף מפני אובדן מסת שריר ובאופן כללי בונה את השרירים ומחזק אותם. אנשים שסובלים מאבנים בכליות, מאסתמה, מעייפות כרונית, ממיגרנות, מבעיות שינה, ממחלות חניכיים, מלחץ דם גבוה, מכאבי שרירים ומכולסטרול גבוה, יכולים לצרוך מגנזיום בכמויות גבוהות כחלק מהתהליך הטיפולי ולהרגיש שיפור ניכר במצבם הבריאותי. 

בואו נבדוק לעומק למה חשוב לאזן את כמויות המגנזיום בגוף ולצרוך אותו מדי יום. 

מגנזיום חיוני מן הצומח

כיוון שמגנזיום הוא מינרל החיוני כל כך לבריאות ולפעילותו התקינה של גוף, חשוב לדעת שהוא מצוי בשפע במזונות מן הצומח. כדי ליהנות משלל יתרונותיו ומבריאות טובה כדאי להעשיר את התפריט היומי במזונות עשירים במגנזיום. חשוב לדעת שרצוי להתחיל להעשיר את התזונה היומית במגנזיום גם בלי להסתמך על ניתוח בדיקות דם במעבדה. זאת משום שקשה לאתר מחסור במגנזיום בבדיקות דם פשוטות. רק אחוז אחד מהמגנזיום בגוף מצוי במערכת הדם. מגנזיום נמצא בעיקר ברקמות הרכות ובעצמות, ואם קיים מחסור במגנזיום באזורים הללו, בדיקת דם פשוטה לא תוכל להצביע על כך. 

אומנם מגנזיום מצוי במזונות רבים, אך הוא מצוי בהם בכמויות מזעריות. כדי להעשיר את הגוף במגנזיום, כדאי לצרוך במיוחד מזונות שעשירים במינרל החשוב הזה, ולשלב אותם בקביעות בתפריט היומי. אז אילו מזונות עשירים במגנזיום? קטניות כמו שעועית, אפונים ופולי סויה; דגנים מלאים כמו קינואה ואורז; עלים ירוקים; אגוזים וזרעים. דוגמאות פרטניות הן: גרעיני דלעת, קינואה מבושלת, אדממה, שקדים טריים או קלויים, עלי תרד מבושלים ועלי מנגולד, שעועית לבנה או אפונים שחורי עין, קקאו נא, שיבולת שועל מבושלת וחמאת בוטנים. אפשר לאכול מדי יום מנה או שתיים מהמזונות העשירים במגנזיום ולגוון את הבחירה במשך כל השבוע. אפשר להקפיד על קטניות ודגנים בארוחה העיקרית, ואפשר לנשנש אגוזים ובוטנים טריים לאורך כל שעות היום. ראיתם כמה זה קל? 

אוהבים ספורט? מגנזיום חשוב לכם!

מגנזיום דרוש ליצירת אנרגייה בגוף, ולכן אנשים העוסקים בקביעות בפעילות גופנית צריכים לעקוב אחר כמויות המגנזיום שהם צורכים. איך זה עובד? מגנזיום מעביר את הסוכרים מהדם אל השרירים כדי לייצר אנרגייה ומפנה את החומצה הלקטאטית שמצטברת בדם ועלולה לגרום לעייפות. בכך הוא תורם לשיפור הביצועים בעת האימון הגופני. כמו כן מגנזיום בונה את מסת השרירים ומחזק אותם בין פעילות גופנית אחת לשנייה. ולא די בכך שהוא בונה את מסת השרירים, הוא גם מגן עליהם מפני נזקים שעלולים להיגרם מאימונים מסיביים במיוחד, ומסיבה זו הוא נחוץ כל כך לספורטאים מקצועיים. 

מגנזיום לטיפול בדיכאון ובחרדות

מגנזיום הוא אחד המינרלים המהותיים לתפקוד התקין של המוח ולאיזון המצב הרגשי. שיעורים נמוכים של מגנזיום בגוף עלולים להשפיע בצורה קיצונית על המצב הרגשי ולהגביר את הסיכון לדיכאון. למעשה חוקרים סבורים שאנשים הסובלים ממחסור חמור במגנזיום, עלולים לסבול מדיכאון יותר מאשר אנשים שכמויות המגנזיום בגופם תקינות. הקצאה יומית של מגנזיום בשיעור של 500 מ"ג בכל טבלייה עשויה לשפר משמעותית את מצבו הרגשי של אדם הסובל מדיכאון ולסייע לו בתהליך ההחלמה.  

מגנזיום גם מסייע לאנשים הסובלים מחרדות ועוזר למנוע התקפי חרדה. מחסור במגנזיום עלול להגביר את הרגישות הרגשית והגופנית ללחצים ולמתחים, ויכול להניע התקפי חרדה. נראה שנטילה יום־יומית של טבליות מגנזיום מפחיתה חרדות, מרגיעה מתחים ומקילה את מצבו הרגשי של האדם הסובל מהם. 

מהי הכמות היומית המומלצת?

מגנזיום כתוסף תזונה הוא בטוח למדי, בעיקר משום שהוא חיוני כל כך לעבודה התקינה והמיטבית של הגוף ולבריאות טובה. אם אתם מרגישים שחסר לכם מגנזיום ולא מצליחים לצרוך אותו כראוי במזונותיכם, הכמות היומית המומלצת לצריכת מגנזיום בטבליות היא בין 400 ל־420 מ"ג ליום לגברים ובין 310 ל־320 מ"ג ליום לנשים. אל תשכחו להיוועץ ברופא המטפל לפני תחילת הטיפול ונסו בכל זאת לשלב מזונות עשירים במגנזיום בתפריט היומי. 

מגנזיום לבריאות מיטבית

מגנזיום נחוץ לעבודתו התקינה של הגוף, לחוזקו ולבריאות כללית טובה. יש לו תפקיד מרכזי בכל פעולה מפעולות הגוף החל בתפקוד הלב, דרך מערכת העיכול ומחזור הדם וכלה בתפקוד המוח. מגנזיום מצוי בשפע בטבע ובמזונות מזינים רבים. אפשר ליהנות מטעמם הנפלא של מאכלים העשירים במגנזיום, ואפשר גם לצרוך אותו כתוסף תזונתי מדי יום. הבחירה בידיכם, והעיקר – שלא יהיה חסר!