סכנות העישון שאתם חייבים להכיר

סכנות עישון

מיליארדי אנשים על הפלנטה שלנו עדיין מעשנים, למרות כל מה שהאנושות כבר יודעת על הסכנות הטמונות בעישון. במרבית המקרים אנשים שמעשנים סיגריות יודעים שהם מסכנים את עצמם ואת סביבתם, חושפים את עצמם למחלות קשות ומקצרים משמעותית את תוחלת החיים שלהם. עם זאת נראה שאין הדבר משפיע על הרגלי העישון שלהם, ותעשיית הסיגריות העולמית ממשיכה ליהנות מביקוש למוצריה ומרווחים נאים ביותר.

 

עישון זה מסוכן. זאת איננה סיסמה סתמית. הוא גורם למחלות ריאה קשות ולמחלות לב; הוא מגביר את הסיכון לשבץ מוחי; מעודד התפתחות תאים סרטניים ובאופן כללי מחליש את המערכת החיסונית של הגוף. נזקי העישון הם רציניים ומשמעותיים ואינם משפיעים רק על המעשנים, הם משפיעים גם על כל מי שנמצא בסביבתם וחשוף בקביעות לעשן הסיגריות.

 

כשאתם מעשנים, הגוף שלכם זועק לעזרה. בדרך כלל אתם לא שומעים את זעקתו של הגוף, אך אין לכם מנוס ממנה כשהיא מתבטאת בחולי. אז לפני שתגיעו למצבי תחלואה מתמשכים וקשים, ולפני שהגוף שלכם יתקשה לעמוד בעומס ויקרוס, הינה כל מה שצריך לדעת על הסכנות הטמונות בעישון סיגריות.

 

אתם באמת מסכימים לשאוף כימיקלים מסוכנים לריאות?

מיליוני אנשים ברחבי העולם חיים עם מחלה כרונית שאפשר לייחס ישירות לעישון סיגריות. טבק הוא צמח שמעובד לעישון בתהליכים תעשייתיים המשלבים אלפי כימיקלים מזיקים לגוף ובהם בנזן, פרמלדהיד וארסן. אתם לא באמת רוצים לשאוף לריאות כימיקלים מסוכנים, נכון? הרי לא רק המדע מכיר בכך, גם תאגידי הענק המייצרים סיגריות מודים שעישון סיגריות גורם לנזקים בריאותיים עצומים בגוף, ונאלצים לפרסם אזהרות שימוש לצרכנים. אז למה להמשיך ולהתעקש על זה?

איך הסיגריות מחלישות את הגוף?

עשן סיגריות עלול לפגוע קשות בדרכי הנשימה ולהזיק לשקי האוויר בריאות; הוא מגביר את לחץ הדם ומפחית את כמות החמצן שנכנסת לגוף; הסיגריות פוגעות בבלוטות הטעם ובחוש הריח; שאיפת סיגריות מגרה את הגרון, פוגעת במיתרי הקול; גורמת למחלות חניכיים ומזיקה לפעילותה התקינה של מערכת העיכול. עישון אינטנסיבי לאורך שנים מאיץ את תהליכי ההזדקנות ובאופן כללי מחליש את הגוף.  

 

עישון סיגריות משפיע ישירות על הריאות, ואכן הריאות הן האיברים הראשונים להיפגע ממנו. כיוון ששקי האוויר בריאות נפגעים במהירות, אין מניעה להתפתחות מיידית של מחלות ריאות כרוניות כמו נפחת ריאות או דלקת של הסמפונות. מכאן הדרך לסרטן ריאות היא קצרה. אנשים שמעשנים מרבים להשתעל וסובלים מקוצר נשימה, והדבר מעיד יותר מכול על מצוקתו של הגוף ועל המחסור החמור בחמצן.

 

למה כל כך קשה להיגמל מעישון סיגריות?

בעידן שבו המידע נגיש לכולם, והידע מצוי בשפע בלחיצת כפתור, כולנו מודעים לסכנות הרבות בעישון סיגריות ולנזקים הבריאותיים האדירים שנגרמים מעישון. ובכל זאת הפסקת עישון היא אינה דבר פשוט, ומעשנים רבים נכשלים בכך שוב ושוב. למה זה קורה? ובכן, הניקוטין שנמצא בטבק הוא כימיקל שמשפיע בקלות על אזורים מסוימים במוח ועל מערכת העצבים המרכזית. איך הוא עושה זאת? הוא משנה לטובה את מצב הרוח שלנו. השפעת הניקוטין על המוח ועל מערכת העצבים היא השפעה ממכרת. אדם שהתרגל לצריכת ניקוטין יתקשה להיגמל ממנו, וכל ניסיון לגמילה ילוּוה בדרך כלל בתסמיני גמילה קשים.

 

אנשים רבים מנסים להיגמל לבדם מעישון ונכשלים בשל הקשיים הפיזיים האדירים שכרוכים בכך. גמילה מסיגריות – כמו כל תהליך גמילה אחר – מחייבת נחישות, חוזק, מסירות והתמדה וכן מוכנות לקשיים הפיזיים הנלווים אליה. אנשים רבים יודעים שהם יתקשו לעבור את תהליך הגמילה לבדם, ומוותרים על כך מראש. ולכן, למרות המודעות לנזקים הבריאותיים הנגרמים מעישון, ואף שהמעשנים עצמם כבר סובלים מבריאות לקויה, הם ממשיכים לעשן ולא מפסיקים.

 

איך הפסקת עישון תועיל לכם, לגופכם ולבריאותכם?

מעשנים שמפסיקים לעשן משפרים את סיכוייהם לחיים טובים ובריאים יותר. אף שעובר זמן רב עד שהריאות מתנקות ומחדשות את עצמן, הגדלת כמות החמצן שנכנסת לגוף ועוברת למחזור הדם, מעלה משמעותית את יכולתם של תאי הגוף להתחדש ולהשתקם. אנשים שמפסיקים לעשן מפחיתים את הסיכון לשבץ מוחי. בתום שנת גמילה אחת הסיכון ללקות במחלות לב פוחת, ובתום חמש עד עשר שנות גמילה גם הסיכון להתפתחות סרטן ריאות פוחת במידה ניכרת. אומנם גמילה מסיגריות היא תהליך ארוך וקשה, אך היא חשובה מאוד גם למעשנים וגם לאנשים הסובבים אותם. סביבת מחייה הנקייה מעשן סיגריות, משפרת פלאים את היכולות הגופניות של הנגמלים מעישון, מונעת מחלות קשות ותומכת בבריאות הנפש ובשלוות החיים.

 

בחלוף הדורות שכחנו את כוחו המרפא של החמצן ואת העובדה שהוא כוח החיים החזק ביותר שמניע אותנו ושומר על גופנו בריא, חזק ומשגשג. בל נשכח שתאגידי הענק מרוויחים הון עצום על ייצור סיגריות ומכירתן, וייתכן ששיקולי המחזור השנתי שלהן מאפיל על שיקולים בריאותיים ועל טובת האנושות בכללותה. אז כדאי שתביאו זאת בחשבון לפני שאתם מדליקים את הסיגריה הבאה. בואו ננסה להעדיף את כוח החיים האדיר שמתגלם בחמצן שאנו נושמים, על פני טובתם של תאגידי הענק שמזיקים לנו, לבריאותנו ולעולמנו.