סובלים מאנמיה? אלה המזונות עשירים ביותר בברזל

מזונות עשירים בברזל

אנמיה הנובעת ממחסור בברזל, היא מצב רפואי שכיח למדי שאנשים רבים בכל העולם מתמודדים איתו. אם הגוף אינו מכיל ברזל בכמות מספקת, נוצר מחסור בתאי דם אדומים. כיוון שתאי דם אדומים נושאים חמצן (המוגלובין) לתאי הגוף, משמעותה של האנמיה היא למעשה מחסור מהותי בחמצן בתאים.

 

אנשים המתמודדים עם  אנמיה סובלים מעייפות ומקוצר נשימה. תסמינים נוספים מובהקים הקשורים באנמיה הם חיוורון, חולשה, כאבים בחזה, דופק מהיר, כאבי ראש, סחרחורות ותחושת קור פנימי. בשלבי ההתפתחות הראשוניים האנמיה אינה מורגשת, אך בחלוף הזמן גוברים התסמינים המעידים על מחסור חמור בברזל בגוף, ואין ברירה אלא לפנות לקבלת טיפול רפואי. 

 

בדרך כלל אפשר לטפל באנמיה ואף לרפא אותה בעזרת צריכת תוספים המכילים ברזל. אך כדי שהאנמיה לא תיעשה כרונית, יש להבין מה מחולל אותה ומהי דרך הטיפול העדיפה, הטובה והבריאה ביותר להחלמה. 

 

מהם הגורמים לאנמיה?

אומנם יש כמה גורמים להתפתחות אנמיה, אולם יש דרך אחת עיקרית לטיפול בה. לצד תוספי מזון המכילים ברזל, מומלץ להגביר צריכה של מאכלים עשירים בברזל. מדוע? כיוון שאנמיה נגרמת בראש ובראשונה מתזונה דלה בברזל. רבים מאיתנו אוכלים מעט מאוד מזונות עשירים בברזל, ובחלוף הזמן נוצר מחסור בברזל בגופנו. הפתרון הטבעי והבריא לאנמיה הוא צריכה של מזונות עשירים בברזל כמו בשר, ביצים, פירות, ירקות ועלים ירוקים. אך לא די בכך.

 

לעיתים קרובות אנחנו צורכים ברזל במזונותינו, אולם הגוף שלנו מתקשה לספוג אותו בדם. כך למשל אנשים הסובלים מצליאק מתקשים לספוג חומרים מזינים בתהליך העיכול כיוון שהמעיים שלהם אינם בריאים. במקרה כזה יש לטפל במעיים ולהבריא ואתם ובכך להגביר את יכולתם לספוג ברזל וחומרים מזינים אחרים.   

 

 

הדרך הטבעית למניעת אנמיה

כבר הבנו שאפשר לרפא אנמיה בטבעיות ובקלות בעזרת תוספי מזון המכילים ברזל ומזונות עשירים בברזל. מזונות עשירים בברזל הם בשר בקר ועופות, פירות ים, דגים, קטניות, ירקות ועלים ירוקים, דגנים מלאים ופירות מיובשים. אם אתם צמחוניים או טבעוניים או אם גופכם מתקשה לספוג ברזל, כדאי לאכול מזונות עשירים בוויטמין C. ויטמין C מסייע לגוף לספוג היטב חומרים מזינים כמו ברזל. הוא מצוי בפירות הדר, בירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב וברוקולי, בעלים ירוקים כמו תרד ובפירות נוספים. באופן כללי כדאי להגביר צריכה של פירות וירקות לאורך כל שעות היום. 

 

ברזל בבשר ובדגים

כולנו זוכרים את ההתעקשות הבלתי מוסברת של סבתא על מאכלי כבד. ובכן, מחקרים מלמדים שסבתא צדקה בעיקשות שלה. אומנם כבד הוא טעם נרכש, אך בכל הנוגע לבשרים עשירים בברזל, כבד הוא המוביל. כבדי עופות ובקר עשירים מאוד בברזל, והגוף שלנו סופג אותם בקלות יחסית. אז אם אתם אוהבים בשר, דעו שצריכת בשר היא הדרך הטובה ביותר להעשיר את הגוף וברזל, ושאכילת כבד עדיפה תמיד.

 

אם אתם לא נמנים על חובבי הבשר ומעדיפים דגים, כדאי שתאכלו יותר דגים ופירות הים כדי להעשיר את גופכם בברזל. בכל הנוגע לפירות ים, צדפות הן העשירות ביותר בברזל. גם חסילונים (שרימפס) יכולים לסייע לכל מי שסובל מאנמיה ומתענג על מאכלי ים. אם אתם שומרים על כשרות, תוכלו לאכול דגים מדי יום ולהעשיר את גופכם בברזל. אל תוותרו על קופסת סרדינים או טונה בסלט, בכריך או במנת הצוהריים העיקרית. סרדינים וטונה הם מקורות מעולים לברזל בכל צורת הגשה – גם כשימורים וגם כדגים טריים. 

 

 

ברזל בפירות ובירקות

ברזל הוא מינרל שמצוי בשפע בטבע, וניתן לאדם גם במזונות מן הצומח. אנשים שסובלים מאנמיה יכולים להסתמך על מזונות צמחיים ובלבד שיקפידו לאכול אותם מדי יום בכמות גבוהה. הפירות העשירים ביותר בברזל הם תותים, רימונים, בננות ותפוחים. כיוון שארצנו התברכה בהם בשפע, כדאי לצרוך אותם בכל דרך – בשייקים, בסלטים או בצורתם הטבעית. 

 

בכל הנוגע למזונות מן הצומח, אין ספק שהצמחים העשירים ביותר בברזל הם קטניות. כדי לרפא אנמיה ביעילות צריך לשלב קטניות – והרבה מהם – בתפריט היומי. הקטניות העשירות ביותר בברזל הן שעועית (לבנה וגם שחורה), חומוס ועדשים בכל הצבעים. כדי למנוע תחושה של כובד או נפיחות בבטן השרו את הקטניות במים עם קצת סודה לשתייה ולאחר מכן בשלו אותם היטב. ודאו שבכל יום אתם אוכלים מנת קטניות אחת או שתיים וכך תיהנו גם מתזונה עשירה ומאוזנת וגם מספיגה מיטבית של ברזל בגוף. 

 

ולבסוף, אל תוותרו על העלים הירוקים. השתדלו לאכול שלוש מנות של עלים ירוקים ביום ובכל ארוחה. אפשר לבשל אותם ואפשר לאכול אותם טריים. הירקות הירוקים העשירים בברזל הם ברוקולי ותרד. עם זאת כל עלה ירוק מכיל שפע ברזל, ולכן אל תתעצלו והכינו לעצמכם סלט ירוק המכיל את כל טוב הארץ, ותיהנו לא רק מטעם משובח אלא גם ממזון איכותי ומבריאות טובה. למידע נוסף אודות ויטמינים ופירות

 

נשנושים מפנקים עשירים בברזל

לא רק מזונות בריאות אלא גם נשנושים מפנקים יכולים להיות עשירים בברזל. תוכלו לגוון את שגרת התזונה שלכם עם שפע של מזונות לנשמה ולהבטיח לעצמכם צריכת ברזל איכותית וטובה. דגני בוקר מועשרים בברזל יגדילו את מנת הברזל היומית שלכם; משקה קקאו נא טעים, קרמי ומפנק יעשיר את גופכם בברזל מן הטבע; גם פירות מיובשים ודגנים כמו קינואה או טופו יסייעו לכם לרפא את האנמיה; וכמובן ביצים בכל צורת הגשה.

 

יש דרכים רבות להתמודד עם אנמיה, לרפא אותה ולהבטיח פעילות תקינה ומיטבית של הגוף. מזונותינו הם תרופותינו תמיד, והדברים אמורים גם ובמיוחד באנמיה.